Cik & Cik puan yg vogue de' vast

Friday 20 July 2012

rindu dgn dia

Apabila tiba bulan Ramadhan, semua roh berkumpul di Luh Mahfuz memohon kepada Allah S.W.T untuk kembali ke bumi. Ada roh yang dibenarkan pulang ke bumi dan ada yang tidak dibenarkan.Roh yang dibenarkan pulang adalah kerana amalan baik mereka semasa hayat mereka ataupun ada penjamin-penjamin yang mendoakan mereka. Manakala roh-roh yang tidak dibenarkan pulang disebabkan kesalahan mereka semasa hayat mereka akan terus di penjara di Luh Mahfuz.

Apabila roh dibenarkan pulang, perkara pertama yang mereka lakukan adalah pergi ke tanah perkuburan untuk melihat jasad mereka. Kemudian mereka akan pergi ke rumah anak2 mereka, orang yang mendapat harta pusaka mereka dan ke rumah orang yang mendoakan mereka dengan harapan orang yang mereka lawati itu memberi hadiah untuk bekalan mereka. Perkara ini akan berlarutan sehinggala tibanya Hari Raya Aidilfitri. Pada saat ini mereka akan mengucapkan selamat tinggal kepada jasad dan pulang semula ke Luh Mahfuz dengan bekalan yang diberikan oleh mereka2 yang masih hidup.

Alam kubur membuktikan bahawa Allah itu Maha Penyayang. Orang yang melakukan kesalahan semasa hayatnya boleh dibantu dengan doa orang2 yang masih hidup. Alangkah bahagianya jika seseorang yang telah meninggal dunia masih mendapat bekalan dari orang-orang yang masih hidup.

Oleh itu, jangan biarkan orang-orang yang kita sayang, yang mengadap Allah terlebih dulu daripada kita sepi tanpa doa dan sedekah daripada kita. Sesungguhnya apabila mati seseorang anak adam itu, terputus ia semua hal kecuali 3 perkara iaitu doa anak2 yang soleh, ilmu yang bermanfaat dan sedekah amal jariah..


----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


"kak aku rindu kat ko kak..kak luse insyallah kita semua yang masih ade kat dunia ni akan menunaikan ibadah puasa, kak ko balik tak?? kalau balik boleh la singgah rumah aku kejap"


"kak tahun lepas kan, time puase ko la org paling sebok kan? yela ko ajak kite buke puase sesame. Pastu ko kan yang selalu tolong mak mertua kau jualkan biskut raye...hehehe ko memang kak kan.....boleh berbisnes."


"kak raya tahun lepas aku beli tat manggis kan ngn ko? 2 botol lagi...tapi tahun ni??? tu hanya memori je kak.
yeye je ko mujuk aku beli tat manggis tu kan?? sebab ko kate aku suke purple..hehe..sayang ko kak..tetau jek...aku mmgla gile kale purple.sampai semua kuih kaler purple..hehe"


"kak...tahun ni raye, aku x de geng la kan? rasenyer aku bru je mkn ngn ko mase raye. aku rase baru je share jeruk kat dlm balang kuih raye uma crul. ko ingat tak kak?"


"Abistu tahun ni, aku ko tinggalkan dengan memori aku dengan ko kan kak? x de la kite buke puase same2...x de la kite g raye sesame...x de dh kan??????????????????"

"x pe la kak kepale aku dh pening masa taip entri ni. sebab aku nangis ingat ko..rindu ko.. nasib baik ade mende alah ni kan kak??? boleh aku lepaskan rindu aku kat ko..boleh aku luahkan ape je yg aku nk luahkan.."

"kak..jangan lupe ye...singgah uma aku...sebulan ni....ko boleh la round2 tgk anak2 kau...tgk kawan2 kau..
rindu ko kak.."

"eh! kak sebelum terlupe. Ritu ade kirimkan ko hadiah..ramai orang yang kirim kak. harap aku ko dapat la hadiah tu ye...siang malam tau kite semua buat majlis untuk ko dgn org2 yang telah tinggalkan kite. Mesti ko happy dengan hadiah tu kan?"

"kak ni gambo kite raye tahun lepas...hehe sesame lak pakai oren kan??"



AL-FATIHAH BUAT BFF CPP NORHAYATI BTE DOL HADI. SEMOGA DITEMPATKAN BERSAMA ORANG-ORANG YANG BERIMAN. AMIN..